Baithak Gáná Community

De dames Anupma & Roshny lanceerde in 2017 een Platform voor Baithak Gáná.
Wie kent Baithak Gáná nou niet?! Op elke bhatwaan, moeran en zelfs verjaardagen zie je iedereen losgaan op Baithak Gáná (óf Catni) met hun unieke dansmoves. De meest bekende vormen zijn de CHALTA en de snelle Catni’s (Chutneys). De dames zijn zelf jong en hun doel is om, via de Baithak Gáná Community, hun cultuur en erfgoed in stand te houden en niet uit te laten sterven. Ze vechten ervoor om de juiste informatie tot de jongeren (de volgende generatie) te brengen.

Op deze platform wordt geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Onder de gehele gemeenschap zijn de mannen de genen die de stempel hebben gezet, maar de vrouwen worden hierin achterwege gelaten. Om dáár verandering in te brengen hebben de dames deze platform gestart.

Wat veel mensen misschien niet weten is dat Baithak Gáná zich verdeeld in verschillende stijlen en vormen. Je hebt een grammaticaal gedeelte wat bekend staat als GRAAM. Daar vallen de volgende stijlen onder: dhrupad, tilana, thumri, khimta, kajri, dadra, bihaag, langri, theka, chalta en prabhati.

Daarom is het heel belangrijk om te weten wat er gezongen wordt, wat houdt het in welke betekenis heeft het. Weet jij als hedendaagse jongere wat er wordt gezongen? Beheers jij de taal Sarnami, Hindi, bhojpuri? Weet jij het verschil is tussen een Sohar & graam?

Om mede hieraan aandacht te besteden hebben wij onder andere digitale Sarnami woordenboeken online staan. We hebben stencils met basiskennis vanuit het Hindi geplaatst. Van vele liederen zijn ook de juiste songteksten met uitleg in Engels of Nederlands te vinden op deze pagina.

Baithak Gáná is een Surinaamse, Hindoestaanse muziekstijl. De stijl is nauw verwant met volksliederen uit Uttar Pradesh en Bihar in India. De stijl werd ontwikkeld door met name de tweede generatie Hindoestanen in Suriname en kent invloeden van andere bevolkingsgroepen. De teksten zijn in het Sarnami Hindoestani. Als instrumenten worden meestal een dandtaal, dholak en harmonium gebruikt. De Baithak Gáná werd vooral beoefend tijdens sociaal-culturele activiteiten, bij toneelvoorstellingen, huwelijksplechtigheden en op verjaardagen. Als je je cultuur verliest, verlies je je identiteit. Bovendien is de Baithak Gáná ook gewoon een mooi muziekgenre dat behouden moet blijven voor volgende generaties. Muziek ontroert, versterkt de motorische en zintuiglijke ontwikkeling!
Maar het is ook belangrijk dat wij ons verdiepen en bezighouden met ons culturele erfgoed! Baithak Gáná Community is dé Grootste Baithak Gáná Pagina. Met een dagelijkse dosis aan info over artiesten, foto’s, video’s en heel veel andere muzikale vitamines. Daarnaast vind je hier het laatste nieuws op het gebied van Baithak Gáná. Wij supporten iedereen die vanuit India naar Suriname, Trinidad & Tobago, Amerika, Fiji, Mauritius. Elk land waar Baithak Gáná in ere wordt gehouden krijgt een ereplaats op het platform.

Volg Baithak Gáná Community op Facebook, instagram en twitter.

 

Spread the love
  • 39
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    39
    Shares

Related posts

Leave a Comment